Головна » 2017 » Червень » 13 » Революція в охороні здоров'я поки відкладається - немає грошей
08:10
Революція в охороні здоров'я поки відкладається - немає грошей

Минулого тижня Верховна Рада відхилила законопроект №6329 - про зміни до бюджетного кодексу, без яких реалізація медичної реформи стає неможливою. Причиною провалу законопроекту експерти називають прописану в ньому спробу централізації субвенцій, а це 50 млрд. грн. Про те, чи буде реалізовуватися медична реформ без грошей, і про те, чому депутати дали задній хід UBR.ua запитав у експерта медичної групи Реанімаційного  Пакета Реформ Олександра Ябчанки.

Олександр Володимирович, хто, на вашу думку, стоїть за провалом законопроекту про зміни в бюджетному кодексі, необхідних для старту медичної реформи?

Законопроект №6329 був необхідний, щоб змінити нинішню концепцію бюджетного фінансування охорони здоров'я в Україні. Без цих змін у реформи немає шансів. Адже її не можна реалізувати на «трохи», або на половину. Її необхідно або проводити, або не проводити. Тому, якщо зміни до бюджету зроблені так і не будуть, то і реформа нам не загрожує.

Частині народних депутатів просто вигідно, щоб старі схеми фінансування медицини залишалися без змін. У чому вигода? Так в тому, що «неформальні» платежі українців в «кишеню» системі - це безперервні мільярдні потоки. Подивіться на декларації доходів деяких українських головних лікарів, які були недавно оприлюднені Центром протидії корупції. Вони ясно дають зрозуміти, що деякі представники медичної спільноти вельми непогано влаштувалися в цій системі. І їх інтереси лобіюються на найвищому рівні.

Друга категорія депутатів, які проголосували проти законопроекту №6329 - затяті противники будь-яких змін і реформ в Україні.

Дивує позиція глави профільного комітету - Ольги Богомолець, яка висловилася проти законопроекту №6329.

Дивна історія - глава профільного комітету, що складається у фракції БПП, блокує ініціативу, яку підтримує сам президент Петро Порошенко. Справа в тому, що суспільний резонанс, який виник навколо медичної реформи, досяг вже такого масштабу, коли не втрутитися в ситуацію президент просто не міг. Було проведено національну раду з реформ і Порошенко чітко озвучив свою позицію в контексті реформ - саме законопроекти №6327 і 6329 він рекомендував парламенту затвердити, причому затвердити в ході теперішньої сесії.

Але ж відхилили тільки законопроект №6329, а перший - 6327, затвердили і відправили на доопрацювання. Що це означає? Що українці отримають в результаті цього доопрацювання?

Ті правки, які вже внесла в обидва законопроекти робоча група, повністю конструктивні. Законопроекти повністю відображають ті положення, які необхідні для реалізації урядової концепції реформи. Що буде на виході, після доопрацювання, ми побачимо тільки перед другим читанням, але важливо інше - щоб там не допрацювали, без змін у бюджетний кодекс реформа не запрацює.

Що буде з медичною реформою тепер, коли відхилили можливість для її фінансування?

Я думаю, що депутати зараз стоять перед дуже непростим вибором. З одного боку, їм, можливо, вже хочеться триматися від цієї теми подалі. Наскільки вона делікатна і в той же час злободенна, а наші депутати, як відомо, не дуже люблять брати на себе відповідальність.

З іншого боку, не прийняти будь-яку позицію щодо медичної реформи, яка сьогодні знаходиться в центрі уваги українців, політично вкрай недалекоглядно. Тому депутатам незабаром все-таки доведеться визначиться. Не просто проігнорувавши голосування, не дійшовши на нього, що суспільством вже сприймається як однозначне «проти». І не проголосувавши, по суті, «проти», оскільки сьогодні у опонентів реформи, за великим рахунком, немає вагомих для суспільства аргументів. Депутатам доведеться визначатися. І я думаю, що в кінцевому рахунку ми все-таки отримаємо якесь зрушення в бік медичної реформи.

Чи може в ході реалізації реформи як-небудь помінятися гарантований пакет медичних послуг, який держава має намір оплачувати на 100%?

Державне покриття первинної, екстреної, паліативної допомоги, пологів, медикаментів - всього того, що вже і так входить в гарантований пакет, не зміниться.

Але найбільш повний, вичерпний перелік всіх гарантованих державою медичних послуг, які в подальшому будуть оплачуватися на 100%, повинен бути озвучений в кінці 2018 року.

Що технічно для цього потрібно зробити? Для початку Кабінет Міністрів ретельно вирахує, що саме можна купити за ті 3% ВВП, які зараз виділяються на систему охорони здоров'я. Потім ці дані будуть подані на розгляд ВР. І депутати виявляться перед складним вибором. З одного боку, вони розумітимуть, що наступний - 2019 рік, буде передвиборчим, а значить необхідно набирати політичні бали. Але з іншого, вони будуть зобов'язані голосувати за гарантований пакет. А з урахуванням того, що на близько 70 млрд. грн. в рік він буде дійсно мінімальним, народним депутатам доведеться вирішувати - залишати його без змін, що електорально буде виглядати не дуже привабливо, або збільшувати. Але тоді необхідно збільшувати і фінансування, на що потрібно буде знайти гроші.

Так чи так уже потрібна українцям медична реформа?

Давайте об'єктивно поглянемо на реалії - сьогодні українці живуть в системі, зафіксованої в Конституції як право громадян на отримання безкоштовної медичної допомоги. Але держава при цьому перекладає виконання своїх обіцянок на інші плечі. Плечі медиків, органи місцевого самоврядування, самих пацієнтів.

Судіть самі - потрапляючи до лікарні, більшість пересічних громадян 95% необхідних медикаментів купують за свій рахунок. І можна тільки здогадуватися про те, скільки грошей вони залишають в клініці у вигляді так званих «неформальних» платежів. Виходить, що нам пообіцяли безкоштовну медицину, але ніяких гарантій її отримання ми не маємо.

З іншого боку, потрібно розуміти, що держава, виділяючи щорічно близько 3% ВВП на забезпечення охорони здоров'я українців, розподіляє їх таким чином, що у лікарів середня заробітна плата ледь перевищує 3 тис. грн. За ці гроші вони повинні лікувати нас безкоштовно.

Не дивно, що більшість виявляється перед нелегким вибором - лікувати і сподіватися на «подяку» пацієнта, або відразу озвучувати ту суму, яку вони вважатимуть прийнятною платою за свою працю. Тобто, пацієнт поставлений в умови, коли у нього немає ніяких гарантій надання обіцяної безкоштовної медичної допомоги, а лікар стоїть перед вибором - бути рекетиром або жебракам.

Результатом цього підходу до охорони здоров'я стало, як мінімум, то, що середня тривалість життя в українців сьогодні на 11 років нижча, ніж у жителів ЄС. І щороку близько 640 тис. вітчизняних домогосподарств відчувають катастрофічні фінансові складності, коли хто-небудь з членів їх сімей захворює.

Свідчення цьому - численні заклики про допомогу, які в нашому суспільстві сьогодні стали звичним явищем. Тому, українці намагаються триматися подалі від вітчизняної медицини. За статистикою, 92% українців вважає, що проблеми зі здоров'ям у кого-то з членів їх сімей означають катастрофу сімейного бюджету. І медична реформа, в концепції, викладеної міністерством охорони здоров'я , покликана змінити такий стан справ.

По-перше, МОЗ пропонує відійти від обіцянок безкоштовної медицини і перейти до конкретики - до того, що саме держава може дати українцям в плані медицини за бюджетні гроші. Йдеться про державний гарантований пакет  медичних послуг.

По-друге, держава планує поступово йти від утримання закладів охорони здоров'я на бюджетні гроші і переходити до закупівлі у цих установ медичних послуг.

У яких медустановах для українців будуть закуповуватися ці медичні послуги, вирішувати тільки їм. Куди пацієнт сам захоче звернутися, туди за ним і «підуть» бюджетні гроші на його лікування. Це загальний принцип пропонованих змін.

Джерело

Категорія: Події в Україні | Переглядів: 38 | Додав: Ayverso | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar